Začátek školního roku s sebou nese oproti prázdninovému režimu řadu změn. Nejedná se jen o výuku, ale i o kroužky či zvýšený stres rodičů.
To, že se dítěti nechce do školky či školy (zvláště než se dítě na režim školního roku opět adaptuje) není zas tak vyjímečné.
Jak ale rozpoznat, kdy je již opravdu potřeba povolit, zbrzdit a něco z programu omezit či zcela odebrat?
Rodičům radíme sledovat následující znaky:
- projevy i mimo školu-vyšší míra frustrace, začínají se objevovat úzkostné projevy a chování - např. odmítání sociálního kontaktu, strach z běžných aktivit a interakcí, přehnané tulení, potíže se spánkem.
- dítě začíná odmítat i aktivity (např. s rodinou, kamarády), které má rádo a nebyly pro něj náročné
- objeví se fyzické příznaky - např. bolest břicha, zvracení…
- častější vztekání nebo rozčílení kvůli ničemu
Je fajn si uvědomit, že i kroužky, které mají být pro dítě příjemnou a pozitivní aktivitou, tak v kumulaci s ostatní zátěží mohou působit opačně. Stejně tak na jednu stranu školní docházka rodičům odlehčí. Na stranu druhou nároky v podobě časového presu, příprav a koloběhu nemocí jsou však pro rodiče velmi náročné a tento tlak dopadá i na dítě.
Pokud sledujete, že nejde jen o chvilkovou raní nechuť, ale jde o závažnější problém, kdy aktivity mají na dítě spíše degradační než rozvojový dopad, velmi doporučujeme zamyslet se nad úpravou školních i mimoškolních aktivit. Může jít o redukci množství kroužků, klidnější odpolední program (či pro někoho naopak)
Držíme všem palce, ať začátek školního roku zvládnete hladce.